Connectez-vous
Mot de passe oublié ?
×Vous n’avez pas encore de compte ?
INSCRIVEZ-VOUS GRATUITEMENT.
Naast de elektrische EQE biedt Mercedes in hetzelfde segment ook nog altijd de E-Klasse aan. De nieuwste generatie debuteerde in 2023 en pakt aan de buitenkant uit met enkele opvallende gimmicks, zoals stervormige motieven in zijn achterlichten. Binnenin is de digitalisering duidelijk tastbaar, in de vorm van reusachtige schermen, een 4D-geluidsinstallatie (via trillingen in de stoel) en AI-technologie die je gewoontes herkent en daarop inspeelt. De wielbasis werd 2,2 centimeter langer, waardoor de beenruimte achterin wat toenam. De koffer is nog altijd erg ruim … tenzij bij de plug-inhybrideversies, die 170 liter prijsgeven. Maar op zijn minst is de laadvloer nu ook bij die stekkerversies mooi vlak.
De meeste uitvoeringen hebben onder de motorkap een viercilinder op benzine en diesel, altijd in meerdere of mindere mate elektrisch ondersteund. De plug-inhybrides (benzine en diesel, achter- of vierwielaangedreven) kunnen met hun 25,4kWh-batterij in de praktijk 90 kilometer elektrisch afleggen. Wil je een 3 liter-zescilinder? Dan kan je kiezen voor de 367 pk sterke 450d op diesel, een 450 van 381 pk (benzine) of de plug-inhybride (benzine) Mercedes-AMG E 53, met 585 pk en vierwielaandrijving. De E-Klasse is standaard uitgerust met stalen veren, maar een adaptieve luchtophanging is ook beschikbaar, net als meesturende achterwielen. Extraatjes die het rijgedrag en comfort naar eenzame hoogtes stuwen …
Over het nut van al zijn digitale snufjes kun je discussiëren, maar wat vaststaat, is dat deze Mercedes E-Klasse een supercomfortabele, uitstekend afgewerkte en veilige reisauto is, waarin je eindeloos kilometers kunt afmalen. Net zoals niemand kan ontkennen dat deze Mercedes een dure vogel is en blijft.